» اصول قرارداد نویسی برای استارتاپ ها

اصول قرارداد نویسی برای استارتاپ ها

یکی از مفاهیم جدید در حوزه‌ی کسب و کارها، استارتاپ ‌ها یا همان کسب و کارهای نوپا هستند. اهمیت مفاهیم حقوقی استارتاپ ‌ها با توجه به اینکه این نوع کسب و کارها اصولاً کسب و کارهایی جدید هستند و صاحبان این نوع از کسب و کارها از تجربه ی چندانی درمورد حقوق و مفاهیم قرارداد نویسی برخوردار نیستند ، بسیار بالاست. در این مطلب ، در مورد اصول قراردادنویسی برای استارتاپ ‌ها صحبت خواهیم کرد

استارتاپ چیست ؟

معادل فارسی استارتاپ،  (کسب و کار نوپا) است و در سالیان اخیر استارتاپ ها توانسته اند با استفاده از تکنولوژی مشکلی از جامعه را رفع ‌کنند.

چرا استارتاپ‌ها تا این حد موفق بودند؟

افراد در گذشته منتظر بودند تا یک شرکت یا یک اداره آگهی استخدامی منتشر کند تا بتوانند در آن ارگان یا شرکت استخدام شوند اما با توجه به کاهش هزینه ها و مشکلات بعدی ، تعداد بسیار زیادی از استخدام‌های دولتی حذف شدند. همچنین تکیه بر حقوق کارمندی، با توجه به تورم ‌های ایجاد شده و اقتصاد تورمی، برای هماهنگی دخل و خرج، بسیار سخت بود.

به همین ترتیب شاهد راه اندازی کسب و کارهای شدیم. برای راه‌اندازی استارتاپ‌ها، بالاترین و مهم‌ترین مسئله، یادگیری یک مهارت و یا تقویت آن بود. از طرفی برای راه‌اندازی کسب و کار، نیاز به سرمایه‌ای بود که عموماً توسط جوانان موسس استارتاپ قابل تحصیل نبود. بنابراین شتاب دهنده ‌هایی شکل گرفت که به استارتاپ ‌ها کمک می‌کردند تا با نزدیک کردن مدل بیزینس پلن خود به یک مدل سودده، بتوانند سرمایه‌گذاران را برای سرمایه‌گذاری در کسب و کارشان ترغیب کنند. اما واقعیت این بود که استارتاپ ‌ها برای تمامی فعالیت ‌های تجاری خود نیاز به فاکتور بسیار مهمی به نام (قرارداد) داشتند که قرارداد نویسی مستلزم مهارت و تخصصی داشت و عدم رعایت بعضی از موازین آن موجب ضررهای بزرگی می شد.

در ادامه به برخی از مهم‌ترین رئوس در مورد قراردادهای استارتاپی اشاره خواهیم کرد.

قرارداد مشارکت در استارتاپ و نکات مهم آن

موارد زیادی از جمله در اختیار نداشتن نقدینگی و سرمایه‌ی اولیه‌ی لازم ، نداشتن تجربه و تخصص کافی برای پیشبرد تمامی زمینه‌ها، مهم‌ترین دلایلی است که باعث می‌شود یک فرد تصمیم بگیرد تا با استفاده از کمک دیگران، استارتاپ خود را راه‌اندازی کند. به همین دلیل نیاز است تا قراردادی شفاف و کاربردی با فردی که قرار است با او در راه‌اندازی استارتاپ مشارکت شود منعقد گردد. به این نوع قرارداد، قرارداد مشارکت در استارتاپ، قرارداد هم بنیانگذاران یا (Co-Founder) گفته می‌شود.

برخی از نکات قابل توجه درمورد قرارداد هم بنیانگذاران:

·      قبل از اینکه هر امضایی را پای هر برگه‌ای درج کنید، مطمئن شوید که چه چیزی را امضا می‌کنید. همچنین در همان ابتدا با شرکایتان به این جمع‌ بندی برسید که هر یک از شرکاء چه میزان سرمایه را به شرکت وارد کرده و در نهایت چه مقدار از سود شرکت نصیب هر کدام از شرکاء خواهد شد. این موضوع را حتماً در قرارداد به‌صورت شفاف و بدون تفسیرپذیری وارد کنید.

·      بند مربوط به تعهدات طرفین قرارداد را به‌صورت کامل مطالعه کرده و از تعهدات هر یک از طرفین قرارداد مطلع شوید. این بند یکی از مهم‌ترین بندها در تمامی قراردادها است و عدم توجه به این بند می‌تواند باعث بروز اختلاف در بین شرکاء گردد.

·      قرارداد محرمانگی حتماً باید بین شرکاء منعقد شود. ذکر این نکته ضروری است که بر اساس قرارداد محرمانگی، تمامی اطلاعات استارتاپ به‌صورت محرمانه تلقی شده و هیچ یک از شرکاء نمی‌تواند بدون رضایت مابقی شرکاء اقدام به افشای این اطلاعات نماید.

·      همچنین مدت زمان قرارداد و شرایط فسخ قرارداد نیز از اهمیت بالایی برخوردار است و در تمامی قراردادها و از جمله قراردادهای استارتاپی وجود دارد.

لیست برخی از مهم‌ترین قراردادهای استارتاپی :

·      پیمان یا قرارداد سهام‌داری

·      قراردادهای استخدام و همکاری با استارتاپ

·      قرارداد سرمایه‌گذاری در استارتاپ

·      قرارداد محرمانگی یا عدم افشای اطلاعات استارتاپ (NDA)

·      قراردادهای عملیاتی بین ارکان استارتاپ

جمع بندی :

در این مطلب، در مورد اصول قراردادنویسی برای استارتاپ ‌ها اطلاعاتی را به شما ارائه دادیم. اما واقعیت این است که اصول حقوق قراردادها چیزی نیست که در یک یا دو صفحه قابل بیان باشد. جزئیات بسیار زیاد بند و تبصره‌های حقوق قراردادها باعث می‌شود تا قراردادنویسی جزء کارهای کاملاً تخصصی باشد

منبع : کافه کسب و کار


فرم ارسال نظر





  وکیل در شیراز   |   برترین وکیل  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله